Annyit érsz, amennyi lájkod van
2022. március 09. írta: h.Szilvi_

Annyit érsz, amennyi lájkod van

Megkerülhetetlenül az életünk részévé vált a digitális világ. Fénykorukat élik a közösségi oldalak, videómegosztók és társaik és mindannyian töltünk velük/rajtunk valamennyi időt, ki többet - ki kevesebbet, de a lakosság nagy része szinte kortól függetlenül online felhasználónak számít. Mégis csak nagyon kevesen mondhatják magukról azt, hogy ők bizony tudatos felhasználók és teljes mértékben kordában tudják tartani a szörföléssel töltött idejüket és a tartalmak rájuk gyakorolt hatását. Az online tér elhiteti velünk, hogy nincsenek keretek és, hogy semminek nincs következménye. Pedig nagyon is van.

pexels-mikotoraw-photographer-3367850.jpg

Kép: pexels

A  digitális világ ugyanis amellett, hogy számtalan előnnyel rendelkezik, sok-sok veszélyt is hordoz magában. Hogy csak egyet említsünk: a fiatalabb generációk, akiknek még fejlődésben van az önképe-önbecsülése, könnyedén gondolhatják azt, hogy értékük a like-ok számától függ és azokért képesek lehetnek bármit meg is tenni. Következmény? - lelki prostitualizáció. Megoldás? - digitális nevelés. 

Ha kíváncsiak vagyunk arra, mégis mi fán terem az a digitális nevelés, akkor mindenképp vegyük a kezünkbe Tóth Dániel Digitális nevelés című könyvét, mely hiánypótlónak számít a témában, abban a tekintetben, hogy amilyen régóta használjuk a különféle kütyüket, ahhoz képest vajmi keveset tudunk azok megfelelő használatáról és a ránk gyakorolt hatásaikról. Tóth Dániel egy az internet, a videójátékok és az okoskütyük világára szakosodott pszichológus, aki ráadásul maga is gamer, influencer és nem utolsó sorban két gyermekes apuka. Több, mint 15 éve kutatja a digitális világ rejtelmeit és végez ezzel kapcsolatban ismeretterjesztő tevékenységet is. Ha valakire, hát rá érdemes odafigyelni a témában, legyen szó rólunk vagy gyerekeinkről, egyaránt ajánlott mindenkinek megtanulnia a "helyes" kütyüzést, hogy ne az eszközeink használjanak bennünket, hanem sokkal inkább azok igyekezzenek a mi hasznunkra válni.

Külön szimpatikus a könyvével kapcsolatban, hogy írója nem démonizálja a digitális világot, mint ahogy teszik azt oly sokan, inkább arra törekszik, hogy csökkentse a szakadékot a generációk között és megtanítsa őket a hatékony kommunikációra, hogy a kütyühasználat kérdése ne egy végeláthatatlan háborúskodás legyen. Mindenki számára elfogadható, közmegegyezéses módszereket javasol, amik következetesen beépíthetők a családi életbe. A könyvből választ kaphatunk a kérdéseinkre:

  • Jótékony vagy káros?
  • Tiltsam vagy engedjem? 
  • Miből mennyi az egészséges, mikor kapjon a gyerek telefont? 
  • Mit kezdjek a kezelhetetlenné vált gyerekkel, mikor kell szakemberhez fordulni?

Segít eligazodni a digitális útvesztőben, megtalálni az egészséges mértéket, áthidalni a generációs szakadékokat, tudatosabb felhasználóvá válni, ha úgy tetszik, megtanít túlélni a digitális dzsungelben. 

 img_0045-01.jpeg

Kép: Horváth Szilvia - Továbbiak--- itt és itt

 A vívmányaink zöme nem tisztán jó vagy rossz 

Fontos, hogy ne ítélkezzünk, mikor a digitális világgal kapcsolatos dolgokról kell kommunikálnunk, akár a gyermekünkkel, hiszen hiába tiltanánk be mindenféle okos kütyüt otthon - ezek mára az életünk megkerülhetetlen részeivé váltak, ha valami okból kifolyólag nekünk nem is, de a fiatalabb generáció számára biztosan. Semmit sem érünk el náluk, ha csak a veszélyeket harsogjuk és ördögtől valónak kiáltjuk ki az okos eszközöket. Hiszen legtöbbjük épp a pozitívumokkal találkozik csupán, miközben szerencsésen elkerülik azok a veszélyek, amiket folyton harsogunk nekik. Ráadásul nem csak ők eshetnek áldozatául, mi magunk is könnyedén válhatunk problémás felhasználóvá. Ezt a képességünket sosem nőjük ki - olvashatjuk a könyvben. 

A cél tehát nem megnyerni a szülő-gyerek vagy tanár-diák csatát, hanem hogy véget érjen a háború. 

 Digitális nevelés 

Addig, amíg a digi-tevékenység tudatos, van időkerete és célja, addig általában sokkal kevésbé hajlamos gondot okozni. Erre érdemes törekedni - mondja a szakember. A digitális nevelés egyik célja, hogy csökkentse a szakadékot a generációk között, amit úgy lehet elérni, hogy maguknak a szülőknek és a tanároknak is "képbe kell kerülniük" és nekik is tudatos felhasználókká kell válniuk, hiszen, mint tudjuk, a gyerekek nem a szavainkat teszik magukévá, hanem azt a példát amit mutatunk nekik. Ha mi magunk is tetemes időt töltünk a közösségi oldalakon vagy végeláthatatlan sorozatmaratonokat tartunk, nem várhatjuk a gyerektől, hogy betartsa a számára kiszabott 1 órás digi időkeretünket.  

A példamutatáson kívül még arra is szükség lesz, hogy ne hagyjuk egyedül a gyerekeket az online térben. Mert ha magukra maradnak,  akkor a digitális dzsungel farkastörvényei szerint fognak nevelkedni: 

  • Annyit érsz, amennyi lájkod van
  • A látszat a legfontosabb 
  • Nincsenek következmények 

Megfelelő digitális neveléssel, tudatos kommunikációval a generációs szakadék áthidalható, a rossz felé indult folyamatok megállíthatók és vissza is fordíthatók. A digitális tudatosság 4 fő pillérét figyelembe véve a problémák zöme elkerülhető. Ezek a pillérek az idő, kompatibilitás, következmény és a jelentőség. 

  • Különítsünk el tudatosan időt a digitális tevékenységre 

Ha csak fél óránk van, ne kezdjünk bele egy 45 perces sorozat epizódba, válasszunk rövidebb videót helyette.

  • A tevékenységeket úgy párosítsuk, hogy passzoljanak egymáshoz 

Ne kütyüzzünk vezetés közben, de nyugodtan hallgathatunk zenét pl. főzés közben. 

  • Vegyünk figyelembe, hogy bár úgy érezhetjük, hogy nincsenek, igenis vannak következmények a digitális világban is.

Pl.: gyerekekről posztolt képek. problémaköre...

  • Gondoljuk át, minek-mekkora jelentősége van számunkra az online világban, mennyi időt, esetenként pénzt vagyunk hajlandók áldozni egy-egy tevékenységünkre. 

Ha tevékenységeinkhez megfelelő tudatossággal állunk, nagy baj nem történhet. Már csak meg kell tanítanunk gyermekeinknek is ugyanezt. A cél az, hogy áthidaljuk a generációs szakadékot, lépést tartsunk a gyerekünkkel, miközben segítséget és támaszt nyújtunk neki - olvashatjuk Tóth Dániel Digitális nevelés c. könyvében, mely valódi segítség lehet szülőknek, tanároknak, gyerekekkel foglalkozó szakembereknek, de felhasználóként is érdemes értő figyelemmel követnünk a sorokat, hiszen rengeteg hasznos információval, gyakorlati tanáccsal gazdagodhatunk közben.

És mindezt úgy, hogy nem kell szakzsargonnal küzdenünk, nem kell rosszul éreznünk magunkat saját szokásaink miatt, hiszen mindvégig közérthetően, ítélkezéstől mentesen igyekszik bennünket a megértés és tudatosság irányába terelni. Hiánypótló segítség a digitális világ dzsungeléhez. 

  

süti beállítások módosítása